COVID-19 bol a stále je škrt cez rozpočet pre každého z nás. Od marca s veľmi krátkou prestávkou obmedzuje našu činnosť a nezdá sa, že by chcel len tak prestať. Skúšaní nie sme len my, naše zdravie a náš well-beeing, ale hlavne fungovanie rôznych podnikov, inštitúcií a iných odvetví podnikania. Jedným z najviac ohrozených sú práve firmy a spoločnosti, ktoré sa venujú gastrobiznisu, do ktorého patria aj malé remeselné pivovary. Aké kroky majú podniknúť pre ich prežitie a ako im môžeme pomôcť my, zákazníci-spotrebitelia?
V prvom rade treba podotknúť, že nikto z nás nepozná zaručený recept, ako si udržať úsmev na tvári z dôvodu prosperujúceho pivovaru. Čo však dokážeme, je pozrieť sa na veľkých svetových hráčov a nechať sa nimi sčasti inšpirovať. Jasné, americký trh craftových pivovarov je neporovnateľne väčší, návyky spotrebiteľov remeselných piviek sú odlišné a celková kúpyschopnosť obyvateľov USA sa nedá veľmi porovnávať so Slovenskom, avšak problémy máme podobné – zatvorené pivné prevádzky a z toho vyplývajúci veľmi nízky odbyt. Pri súčasných opatreniach totižto reálne hrozí, že viac než tretina remeselných pivovarov môže do troch mesiacov svoje brány zavrieť. Ako sa teda vysporiadať s hromadiacim sa sudovým pivom na skladoch (pretože tak väčšina lokálnych pivovarov distribuuje) a zaistiť to, že o rok či dva nebudeme musieť chodiť akurát tak po pivo za 30 centov do supermarketov?
Orientácia zo sudového na fľaškové
Takmer všetci zainteresovaný za veľkou mlákou sa zhodujú na jednom – adaptovať sa. Len čo je pravda, väčšina craftových pivovarov mala najväčší odbyt na výčapoch a tzv. „taprooms“, teda podnikov, ktoré čapujú len a len remeselné pivá. Ako tvrdí Nicole Owen, zakladateľka Innovation Brewing, takmer 90% ich odbytu bolo práve v remeselných výčapoch. Aby prežili, nezostávalo im nič iné, len začať pivo plechovkovať. Ich pivovar však mal šťastie, pretože už pred vypuknutím pandémie podnikali kroky, aby dokázali svoje pivo dodávať nielen v sudoch do podnikov, ale aj na regály obchodov v plechovkách. Z dlhodobého hľadiska je však podľa jej názoru nevyhnutné, aby pivovary dokázali svoje crafty dostať zo skladov pivovaru hocijakým spôsobom – fľašiach, plechovkách ale aj cez pivné stánky, ktoré dokážu čapovať pivo do fliaš so sebou.
Jasné, nie každý lokálny minipivovar má priestory, možnosti a prostriedky, aby dokázal svoje pivo fľaškovať (pretože sklo je stále najobľúbenejší variant baleného piva u nás). Existujú však možnosti, ako napríklad Beer Station výčapy, ktoré jednoducho sudové remeselné pivo zafľaškujú a tak dodajú do okienkových prevádzok. Skôr sa predá jeden liter nafľaškovaného craftu, než celý sud, čo poviete:) Nie je to len výsada našich pivných staníc, túto možnosť dokáže realizovať každý výčap po drobnej úprave.
Konkurencieschopná cenovka
Krok, ktorý žiaden z predajcov nerobí s láskou, je zľacňovanie. Počítanie minimálnych nákladov a nutné škrty za účelom prežitia sú však jedným z najúčinnejších opatrení, aké craftové pivovary môžu realizovať. Práve cenovka remeselného piva je vo veľkej miere dôvod, prečo ľudia radšej siahnu po plechovke hurbanovského než dvojito chmelenej IPA. Súhlasíme, nie každý preferuje výrazné chute remeselných pív, preto radšej berú basu ležiaku v akcii. Avšak cena je silným faktorom rozhodovacieho procesu zákazníka.
Aby teda pivovary dokázali držať krok v predajnosti, je žiadúce aby boli cenovo konkurencieschopné obyčajným pivám. Nikdy sa na ich úroveň nedostanú, to chápe každý z nás. To však neznamená, že sa nemôžu aspoň cenovo priblížiť. Pivo, a najmä to craftové, je stále len komplementárnym tovarom, ktorý úzko reaguje na finančnú situáciu ľudí. Zjednodušene, ľudia nebudú mať peniaze, tak si pivo nekúpia. Jediným krokom je teda cenová konkurencieschopnosť.
Ako môže pomocť Beer Station
Mudrovať dokáže každý, ale priložiť ruku k dielu je vec druhá. My v Beer Station sami dodávame pivo do rôznych podnikov, a je teda aj v našom záujme, aby odbyt remeselného piva bol neustále zaručený. Čo je v našich silách a čo dokážeme zatvoreným podnikom a pivovarom bez otvorených výčapov ponúknuť, sú tieto tri veci:
- Ak vám pod barom zostali nevyčapované sudy, dokážeme ich pomocou našej techológie nafľaškovať. Vám sa tak ľahšie zostaté pivko predá vo fľaši než len keby ste ponúkali čapované do pohára.
- Chcete svoj image povýšiť na novú úroveň a ponúkať fľaškované crafty s vašou vymakanou etiketou? Aj to dokážeme. Vyhnete sa tak riziku, že svoj sud nevyčapujete, zato v chladničke budete mať nachystané, vlastnou značkou obrandované fľaše.
- Stále existuje možnosť, že na svoj klasický výčap nainštalujete plničky plastových fliaš od firmy Pegas, ktorej výčapy používame na všetkých našich pivných staniciach. Nebudete teda odkázaní len na čapovanie do pohárov, ale svoju ponuku dočasne (alebo aj na stálo) rozšírite o balené pivko.
Momentálne idú všetky rivality bokom a treba v čase pandémie jednoducho tiahnuť za jeden povraz. Najmä kvôli existencii podnikov a pivovarov, pretože bez nich žiadneho craftového potešenia nebude. Taký scenár si ani nevieme predstaviť a nikto z nás si ho neželá. Preto len nenadávajme za svojou obrazovkou, ale pomôžme. Len tak si totižto dokážeme dopriať lokálne remeselné pivká aj po skončení pandémie.
Nazdravie!
Nikdy sa predsa nechodí len na jedno??